Nuet och framtiden - Fresks
Hoppa till innehållet

Nuet och framtiden

Målinriktad, effektiv och organisatorisk.
Orädd att fatta beslut.
Men också en man som säger sig vara en utpräglad lagspelare.
– Alla ska vara delaktiga, det är absolut det viktigaste, säger Leif Lindholm, VD för Fresks sedan 2009.

Familjeföretaget Fresks växer förvisso hela tiden men medarbetarnas engagemang och attityd är oerhört betydelsefullt för hur kunderna ser på företaget och för resultatet.
– Bra priser är en sak men aktiv försäljning och ett högklassigt omhändertagande väger oftast tyngre. Det är därför som vi, och ibland i samarbete med olika leverantörer, arbetar så grundligt med vidareutbildningar, ledarskaps- och medarbetarprogram för våra medarbetare. Vi vill ha den bästa mjukvaran i branschen, säger Leif och fortsätter:
– Jag utmanar ofta mig själv och det vill jag att medarbetarna ska göra med sig själva också. Du kan göra så mycket genom att jobba med dig själv, sedan underlättar det när man vet vad som förväntas av en och man har en grupp människor i ett team som drar åt sammahåll. Den samlade kraften är stark, sedan kan varje individ lyfta sig själv och andra.

jan oscarson.PNGLeif Lindholm värvades till Fresks efter en karriär med olika chefsposter inom flera av dagligvaruhandelns större aktörer. Han har en bakgrund från bland annat Estrella, Malaco och Göteborgskex.
När han kontaktades av Fresks i början av 2009 var han retail-ansvarig på Löfbergs Lila.
– Jag visste inte mycket om Fresks innan de sökte mig, men jag fick omedelbart en mycket bra bild av ägarfamiljen Oscarson med Olle i spetsen. De ingav ett gott förtroende och jag förstod direkt, vilket jag fått åtskilliga bevis för sedan dess, att de är bra människor. Det var en av anledningarna till att jag blev intresserad av jobbet och tackade ja till det.
– En annan anledning är potentialen och det spännande skede som Fresks var och är inne i, med snabb expansionstakt och en god utveckling.
– Ägarna och styrelsen ville ha en säljinriktad VD och det var väl min smala lycka att det var så och att man inte sökte en person med branschkunskap, säger Leif.
Fresks fick vad de letade efter.
– Vi vill ha ordning och reda och det vi beslutat om följer vi alltid upp. Sedan är jag personligen mycket för att fatta snabba beslut om det går, jag gillar alltså korta beslutsvägar. Ibland måste saker ta tid, få mogna, men det får inte bli långbänk bara för sakens skull.
Sedan 2009 har Leif lagt stor vikt vid att strukturera upp verksamheten ytterligare ochägnat mycket tid åt att regelbundet besöka varje byggvaruhus och ha en kontinuerlig dialogmed medarbetarna. Han har byggt på team-känslan och tryckt på ledord som kundnytta och personligt bemötande.

Andra åtgärder har varit att dela på funktionerna marknad och inköp för att skapa större fokus med anledningen av respektives vikt på resultatet.

– Tillsammans med styrelsen har vi dessutom arbetat fram, samt fastställt, en ny affärsidé och vision som lyder enligt följande:

Vår affärsidé:
Att tillgodose yrkes- samt privatkunder med inrednings-och byggmaterial av hög kvalité med marknadens bästa upplevda kundnytta.

Vår vision:

Vi skall bli den största samt mest lönsamma svenskägda aktören inom inrednings- och byggmaterial i Sverige.
– För att förverkliga våra visioner beträffande expansion, har vi numera en särskild etableringsansvarig, och vem kan vara bättre lämpad än delägaren själv, Jan Oscarson, säger Leif.

Med Leif Lindholm har Fresks tagit sats för att växa i rask takt.
När företaget gick in i jubileumsåret 2012 hade det sju byggvaruhus.
– Vi har en strategi och den handlar om att både växa organiskt, genom att utveckla olika nischer och varje enhet, och genom förvärv, säger Leif.
Norrland är heller inte gränsen för Fresks expansion.
– Vi ser på potentiella affärer över hela landet.
– Tillgänglighet i handel är A och O och utifrån det så implementerade vi ett arbetssätt för att säkerställa att de 2 000 mest sålda artiklarna på varje ort fick en leveranssäkerhet på minst 97 procent. Dessutom arbetade vi bort trögrörliga artiklar för att bättra på likviditeten.
– Det här har gjort att vi ökat försäljningen och förbättrat våra marginaler.
Ett annat grepp, som varit lyckosamt, är att prioritera upp de viktigaste leverantörerna som utgör en stor del av omsättningen samt bidraget.
– De som vi prioriterar lite högre lägger vi helt enkelt mer tid på. Förr skedde ingen större selektering och då hände det ibland att för mycket resurser lades på fel ställen.
– Högprioriterade leverantörer besöker vi minst två gånger varje år och stämmer av hur samarbetet fungerar och om det är saker vi kan förbättra, eller om vi har önskemål på hur de lever upp till våra krav och förväntningar.
– Målet är att både vi och leverantören ska sälja mer och därigenom känna ännu större tillfredsställelse över samarbetet. Vi ser att det här är ett mycket bra sätt att jobba på, säger Leif.


Ulrika Vedin med kund.PNGAv Fresks kundstock utgör proffskunderna den största volymen men även konsumentförsäljningen är god.
– Genom att satsa mer och tydligare på interiör kan vi sälja mer till vissa målgrupper. Det som skiljer oss från traditionella byggmaterialhandlare är att mycket av det vi säljer är färgrelaterat,det ska vi dra nytta av ännu mer genom att lägga mer kraft på inredning.
Han ser för övrigt inte bara bygghandlare som konkurrenter till Fresks.
– Konkurrensbilden är betydligt mer komplex än så och det är när man inser hur det fungerar som man kan vända situationen till sin egen fördel. Visst, vi ska slåss om kundernas pengar med andra i vår bransch, men vi ska också erbjuda ett så attraktivt utbud av varor och tjänster att folk i högre utsträckning väljer att satsa på sitt hem, sitt boende, i stället för att lägga massor av pengar på resande och nöjen. 
– Det är här som alla våra medarbetare har så oerhört viktiga roller. Deras kunskap och deras sätt att ge kunden hjälp, bidrar både till merförsäljning och att kunden till sist väljer att inreda till exempel sitt vardagsrum i stället för att åka på en veckas solsemester, säger Leif entusiasmerande.
Här kan byggvaruhuset i Sundsvall ses som ett föredöme. Det är inte bara Fresks fräschaste anläggning, Leif Lindholm rankar den också som en av landets snyggaste interiörbutiker. Dessutom, precis som på Robert Fresks tid, bedriver Fresks grossistverksamhet.
– Faktum är att den står för en stor del av vår omsättning, säger Leif.
I det norrländska inlandet är det glest mellan orterna och för att alla grossistkunder ska få sina varor levererade i tid, har Fresks ett system med turbilar som sköter alla leveranser mellan Ljusdal i Hälsingland upp till Hemavan i Lappland.
– Det är roligt att vi kan hålla liv i det här, men framför allt ser vi till att servicen på de orter dit vi säljer varor hålls uppe.– Vårt sista ben som vi står på är att vi säljer till bil och industri. Det är också en verksamhetsgrensom funnits samt utvecklats positivt under årens lopp.

När Leif Lindholm inte reser mellan enheterna, utvecklar verksamheten, stimulerar medarbetarna eller tittar på tänkbara förvärv, prioriterar han att umgås med familjen – fru och två grabbar, båda i de övre tonåren – i Sundsvall.
Han har alltid tyckt om att träna och hålla kroppen i form.
Tidigare har han deltagit i maratonlopp och genomfört Klassikern tre gånger; avverkat Vasaloppet på längdskidor, Vätternrundan på cykel, Vansbrosimmet och Lidingöloppet i terränglöpning på ett och samma år.
– Jag har tränat för att jag mår bra av det och för att jag orkar mer, både i handling och tanke, förklarar han.
En verklig passion är travhästarna.
– Jag har haft hästar länge och jag älskar trav. Det är både en hobby och en avkoppling för mig. Kanske är det också logiskt att en man som är så fokuserad och tävlingsinriktad i sitt jobb, gillar travsport och att springa långlopp.
Det kallas att ha vinnarskalle.
– Jag brukar säga som Gunde Svan sa, att ”ingenting är omöjligt”. Det ligger rätt mycket idet. Genom att flytta fram gränser och tänja lite på sätten att tänka, kan du komma högre än du tror, säger Leif Lindholm.
Det är den inställningen tillsammans med alla medarbetares goda attityder som ska bidra till att Fresks ska nå sina visioner att bli den största och mest lönsamma aktören i Sverige inom inredning och byggmaterial.

Produkten har lagts i varukorgen